Vrijdag 13 oktober 2023: Nice

Gisteravond keken we nog gezellig een serietje op Netflix. De 4-dagen-wonen-in-een-appartement-in-een-grote-zuidfranse-stad-beleving werd gisteravond compleet toen M voor de 2e keer een kakkerlak zag lopen. De nacht ervoor zag ze er al 1 in de badkamer maar twijfelde nog. Nu was het duidelijk een kakkerlak. Wel veel minder groot dan we ooit op Tenerife hadden, maar toch…. Het lijkt er hier wel een beetje bij te horen want het is een oud appartementencomplex. Het appartement zelf is netjes en schoon en ook niet overmatig vochtig of zo. Toch sliep het wel iets minder lekker.

Vanochtend stonden we weer rond 7:30 op, aten een stokbroodje met jam in ons huisje en daarna nog een croissant en kopje koffie bij de bakker op de hoek. Daarna gingen we door naar het station want we gingen vandaag maar Menton, een badplaats op 35 minuten met de trein vlakbij de Italiaanse grens, bekend om de botanische tuinen.

De trein was nogal vol maar bij Monaco/Monte Carlo ging bijna iedereen eruit. Het was een mooie rit met regelmatig uitzicht over de azuurblauwe zee. We snappen nu waar de naam Cote d’Azur vandaan komt.

In de ochtend verkenden we Menton zelf. Ook hier weer een boulevard, een mooie overdekte markt en een oude stad, die veel klimmen was maar de moeite waard want een doolhof van kleine leuke straatjes en bovenaan nog een mooi kerkhof. Het was hier zo lekker rustig, vrijwel geen toeristen. Het is de perfecte tijd om nu naar de cote d’azur te gaan: niet te warm en heerlijk rustig.

Toen we weer beneden waren liepen we naar de haven. Het was tijd voor lunch maar de meeste restaurantjes waren hier nogal toeristisch met kaarten met plaatjes of in het engels. Wij kozen voor de enige met Franse (maar beperkte) kaart en dat bleek een goede keuze want binnen de kortste keren was het hier helemaal vol en vrijwel alleen locals.

Op het menu bleek het enige vegetarische echter niet verkrijgbaar dus kozen we voor de vis van de dag, vers gevangen. Het was heerlijk. Een groot stuk stevige vis met rijst en ratatouille. Ongelooflijk dat altijd alles in Frankrijk lekker op smaak is, ook al is het zo simpel. Het was weer genieten en heerlijk om mensen te kijken.

Na de lunch liepen we naar één van de botanische tuinen. Er zijn er nog maar 3 te bezoeken en deze was te lopen (kwartiertje). Het was wel weer klimmen want hij ligt tegen de heuvel. Ook hier waren we vrijwel de enige. Echt groot is de tuin ook niet, maar wel bijzonder. Planten uit de hele wereld kunnen hier vanwege het gematigde klimaat goed leven. Bamboe, yucca’s, olijfbomen en pijnbomen staan zo naast elkaar. Er stond ook nog verrassend veel in bloei. De watertuin was ook bijzonder met hele grote bladeren van een waterlelie.

Vanaf de tuin liepen we naar het andere stationnetje van Menton waar we de trein naar Nice net zagen wegrijden omdat we bij de automaat nog een kaartje moesten kopen. Grrrr. Nu moesten we een half uur wachten.

We besloten niet meer naar Monaco te gaan, wat we eerst van plan waren, want we hadden geen zin in die enorme drukte en al die pracht en praal is ook niets voor ons. Daarnaast hadden we er al weer ruim 15.000 stappen opzitten.

We kozen voor een terrasje vlakbij ons appartement aan de straat. We hebben er een hele tijd gezeten want het was echt een lokaal kroegje waar ook de lokale drugsverslaafde en eenzame ouderen kwamen. Heerlijk om ons zo even te mengen in het leven van de buurt waar we deze dagen onderdeel van uitmaken.

Rond etenstijd besloten we te gaan voor het vertrouwde recept: komkommer, tomaat, paprika, kaasje en stokbrood. Prima!

‘S avonds deed M de pubquiz met haar vaste team. Dat is digitaal en we supergoede wifi, dus prima te doen!